Homepage

Tento server přináší informace o možnostech grantového financování projektů.
Pro přidání tiskové zprávy nebo článku využijte vstup přes encyklopedické heslo organizace, jež grant vypisuje [možnost vyhledání].

Opravné prostředky

Místo, lhůta a způsob, kde lze podat opravný prostředek proti rozhodnutí povinného subjektu a to včetně výslovného uvedení požadavků, které jsou v této souvislosti kladeny na žadatele, jakož i popis postupů a pravidel, která je třeba dodržovat při těchto činnostech.
1. Řádné opravné prostředky (odvolání)
  • obecná úprava §§ 53 - 61 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů:
    • proti rozhodnutí správního orgánu má účastník řízení právo podat odvolání, pokud zákon nestanoví jinak nebo pokud se účastník řízení odvolání písemně nebo ústně do protokolu nevzdal,
    • odvolání se podává u správního orgánu, který napadené rozhodnutí vydal,
    • odvolání je třeba podat ve lhůtě 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí, nestanoví-li jinou lhůtu zvláštní právní předpis.
  • zvláštní úprava §§ 48 - 50 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů:
    • odvolání se podává písemně nebo ústně do protokolu u správce daně, jehož rozhodnutí je odvoláním napadeno,
    • odvolání musí obsahovat tyto náležitosti:
      • přesné označení správce daně,
      • přesné označení odvolatele,
      • číslo jednací, popř. číslo platebního výměru nebo jinou jednoznačnou identifikaci rozhodnutí proti němuž odvolání směřuje,
      • uvedení rozporu s právními předpisy či skutkovým stavem, nebo jiné důvody osvědčující nesprávnost nebo nezákonnost napadeného rozhodnutí,
      • návrh důkazních prostředků k tvrzením v odvolání uvedeným, není-li odvoláním namítán jen rozpor s právními předpisy,
      • navrhované změny či zrušení rozhodnutí.
      • Odvolání lze podat ve lhůtě do 30 dnů ode dne, který následuje po doručení rozhodnutí, proti němuž odvolání směřuje.
2. Mimořádné opravné prostředky
a) Obnova řízení
  • obecná úprava §§ 62 - 64 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů,
    • předpoklad:
      - existence pravomocného rozhodnutí,
      - existence taxativně stanovených důvodů (§ 62 zákona č. 71/1967 Sb.),
    • obnovu řízení povolí na návrh účastníka řízení nebo nařídí správní orgán, který ve věci rozhodl v posledním stupni,
    • v návrhu na obnovu řízení je třeba uvést důvody obnovy řízení a skutečnosti svědčící o tom, že je návrh podán včas,
    • návrh se podává u správního orgánu, který ve věci rozhodl v posledním stupni ve lhůtě 3 měsíců ode dne, kdy se účastník dozvěděl o důvodech obnovy, nejdéle však do 3 let od právní moci rozhodnutí. Ve stejné lhůtě může správní orgán obnovu řízení nařídit,
    • po uplynutí 3 let od právní moci rozhodnutí se obnova povolí nebo nařídí jen tehdy, bylo-li rozhodnutí dosaženo trestným činem,
    • proti rozhodnutí o obnově řízení lze podat odvolání,
    • nové řízení ve věci provede správní orgán, jehož rozhodnutí se důvod obnovy řízení týká,
    • novým rozhodnutím ve věci se původní rozhodnutí ruší. Proti novému rozhodnutí ve věci se lze odvolat.
  • zvláštní úprava §§ 54 - 56a zák. č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů,
    • předpoklad:
      - existence pravomocného rozhodnutí,
      - existence taxativně stanovených důvodů (§ 54 zákona č. 337/1992 Sb.),
    • žádost o obnovu řízení se podává u správce daně, který ve věci rozhodl v prvním stupni,
    • žádost musí být podána do 6 měsíců ode dne, kdy se žadatel prokazatelně dozvěděl o důvodech obnovy řízení, nejpozději však před uplynutím lhůty ve které zaniká právo daň vyměřit nebo doměřit.
b) Přezkoumání rozhodnutí mimo odvolací řízení
  • obecná úprava §§ 65 - 68 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů,
    • rozhodnutí, které je v právní moci, může z vlastního nebo jiného podnětu přezkoumat správní orgán nejblíže vyššího stupně nadřízený správnímu orgánu, který toto rozhodnutí vydal,
    • správní orgán příslušný k přezkoumání rozhodnutí je zruší nebo změní, bylo-li vydáno v rozporu se zákonem, obecně závazným právním předpisem nebo obecně závazným nařízením,
    • podnětu účastníka řízení k přezkoumání rozhodnutí může v plném rozsahu vyhovět i správní orgán, který rozhodnutí vydal,
    • správní orgán nemůže mimo odvolací řízení rozhodnutí zrušit nebo změnit po uplynutí 3 let od právní moci napadeného rozhodnutí,
    • proti rozhodnutí, jímž se ruší nebo mění rozhodnutí mimo odvolací řízení, se lze odvolat.
  • zvláštní úprava: Přezkoumávání daňových rozhodnutí dle § 55b zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů:
    • na žádost daňového subjektu nebo z úřední povinnosti může být rozhodnutí správce daně, které je v rozporu s právními předpisy nebo se zakládá na podstatných vadách řízení, a okolnosti nasvědčují tomu, že došlo ke stanovení daně v nesprávné výši, zrušeno, nahrazeno jiným nebo změněno,
    • přezkoumání může být zahájeno nejpozději do 2 let následujících po roce, v němž nabylo přezkoumávané rozhodnutí právní moci,
    • žádost o přezkoumání podává daňový subjekt u orgánu, jehož rozhodnutí má být přezkoumáno,
    • rozhodnutí o povolení nebo nařízení přezkoumání vydává vždy instančně vyšší správce daně,
    • přezkumné řízení provede správce daně, který ve věci rozhodl v posledním stupni.
3. Dozor nad výkonem samostatné působnosti obcí řeší ustanovení §§ 123 až 125 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, a vykonává jej krajský úřad v přenesené působnosti a Ministerstvo vnitra. Dozor se provádí následně a zjišťuje se při něm soulad obecně závazných vyhlášek obce se zákony a soulad usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánů obce se zákony a jinými právními předpisy.
4. Dozor nad výkonem přenesené působnosti obcí řeší ustanovení §§ 126 až 127 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, vykonávají jej Ministerstvo vnitra a krajský úřad v přenesené působnosti. Dozor se provádí následně a zjišťuje se při něm soulad nařízení obce se zákony a soulad usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánů obce, které nejsou nařízeními obce, se zákony, jinými právními předpisy nebo v jejich mezích též s usnesením vlády nebo se směrnicemi ústředních správních úřadů.
DALŠÍ INFORMACE: Městský úřad Šumperk
Zveřejněno 01.10.2002 v 09:19 hodin



Copyright 1998-2025 © infoSystem.cz